Maurice Olender, traductions de Race sans histoire

Traductions (anglais, italien) de Race sans histoire (Seuil, Points) :

Race and Erudition, translated by Jane Marie Todd, Cambridge, Harvard University Press, 2009, 240 p.

Nineteenth-century theories of race were meant to provide a comprehensive account of the history and evolution of civilizations. What they produced instead were the modern foundations for prejudice and its politics. In this enlightening book, with a new preface and postscript for the Anglophone audience, Maurice Olender investigates the unsuspected links between erudition and race, showing the affinities between the social sciences and the concept of “race.”

Beginning with a brilliant study of the Protocols of Zion, the book turns to Indo-European origins of language, culture, and human “types” and moves on to studying some of the more important figures in the twentieth century, such as Eliade, Dumézil, and Momigliano. Olender elegantly teases out the cultural history of the word “race,” a history that explains its diverse political uses and its continuing relevance to our global contemporary society. In doing so, he provides an accessible and lucid pathway through the labyrinth of race and erudition and examines how to deal with diversity without the problematic heritage of racial stereotypes.

Table of contents:

  • Preface to the English-Language Edition: “Race” without History
  • Introduction: Racism, a Semantic Trap
  • I. The Hunt for (Self-)Evidence
    • 1. Pierre Charles, the Society of Jesus, and Protocols of the Elders of Zion
  • II. The Indo-European Idea between Myth and History
    • 2. The Revival of Indo-European Studies: Georges Dumézil (1898–1986)
    • 3. Political Uses of Indo-European Prehistory
    • 4. Discussion after the Lecture “Political Uses of Indo-European Prehistory”
    • 5. The Secret Feasts of Georges Dumézil: A Dialogue (1983)
    • 6. The Long Indo-European Memory
  • III. The Black Gold of Origins
    • 7. Mircea Eliade (1907–1986)
    • 8. History of Religions and the Nostalgia for Origins: On the Eliade–Pettazzoni Correspondence
  • IV. Alterities
    • 9. Barbarophilia and Greek Wisdom: Arnaldo Momigliano (1908–1987)
  • V. Two Figures of Resistance
    • 10. An Untimely Lucidity: Marcel Mauss (1872–1950)
    • 11. A Historian of Forgetting: Léon Poliakov (1910–1997)
  • VI. The Silence of a Generation
    • 12. The Nazi Past of German Universities: Rudolf Schottlaender (1900–1988)
    • 13. Hans Robert Jauss (1921–1997)
    • 14. The University, Barbarism, and Memory, by Karlheinz Stierle
    • 15. “The Radical Strangeness of Nazi Barbarism Has Paralyzed a Generation of Intellectuals”: Dialogue with H. R. Jauss (1996)
    • 16. On Silence as a Possible Form of Witnessing
  • Postscript for Günter Grass
  • Notes
  • Sources
  • Index

« Razza ». La violenza di una categoria senza storia, Modena, FestivalFilosofia edizione, Collana Paginette, 2010, 46 p.

Le comunità non sono sempre rose e fiori, parate e messe cantate. Vi sono pulsioni di aggressività e rivalità che possono arrivare a impedire la vita in comune e a relegare l’altro al di fuori della storia, nella chiusura ermetica della “razza”, come mostra Maurice Olender, storico dei saperi religiosi.

Razza e Destino (nouvelle édition de Race sans histoire, 2009, augmentée d’une préface inédite en français de 70 pages), traduit en italien par Silvano Facioni et Daniele Barbieri, Milan, Bompiani, coll. I Grandi Tascabili 511, 2014, 496 p.

Ogni comunità dà vita a una storia che si sviluppa nel tempo. Trasformarla in razza significa bloccarla in un passato senza presente né avvenire, condannarla a diventare una razza senza storia con un destino assegnato e fissato una volta per tutte. I gruppi definiti come « razze » diventano immobili della storia, incapaci del minimo cambiamento sociale, religioso, economico o politico. A quanti sono rinchiusi in questo cerchio magico senza possibilità d’uscita, è come se dicessimo: « Voi resterete sempre gli stessi. » Nell’età del colonialismo, tra XIX e XX secolo, le scienze si sono occupate di pensare, classificare, legittimare le « razze umane »: la storia del pensiero degli ultimi cinquant’anni è stata capace di riscattarsi? Maurice Olender conduce il lettore tra le ombre che questa idea proietta fino ai giorni nostri, e nella prefazione a questa edizione italiana presenta un primo approccio storiografico alle « figure metafisiche della razza » che emergono dai « Quaderni neri », ancora in parte inediti, di Martin Heidegger.

Ce diaporama nécessite JavaScript.